fredag 29 april 2016

G R E E N C A N Y O N

Igår hade jag en study till Green Canyon tillsammans med Andreas från Side och Mads från Alanya. Blev upplockad kring 8 från Kundu och sedan åkte minibussen vidare mot Side och Manavgat. Vi åkte först till marknaden i Manavgat, och det är då samma marknad som man besöker i Manavgat exkursionen. Det är alltid lika roligt att gå omkring där, men man måste seriöst veta var och hur man går då den är lika stor som 12 fotbollsplan - att man inte går vilse. Killarna och jag gick rakt till mat delen och letade upp lite körsbär, jordgubbar och nötter.


 Efter marknaden åkte vi till Dickman som så är en stor outlet butik för textilier. Vi satt ute och åt glass medan vi väntade på att åka iväg till nästa stop, alltså Green Canyon. Det är en slags dam som byggdes kring 1984 av tyskarna och sägs vara den sjunde största i Turkiet. Sjön som finns på andra sidan heter då Green Canyon och omringas av Taurusbergen. Vattnet är emeraldfärgat på grund av mineralerna som kommer från bergen, och det är zinken som ger vattnets dess klargröna - turkosa färg. Vi guppade omkring på sjön en stund och åt sedan lunch på en restaurang uppe i bergen. Sedan guppade vi vidare och åkte mitt i mellan bergen och jag måste säga att utsikten var något alldeles otroligt. Lite Lord of the Rings känsla där i slutet av första filmen när dom åker med båtarna till stranden innan slutbattlen. Så kändes det att åka i Green Canyon. Vi hade även en simpaus på en simponton men jag simmade inte då jag inte ville bli mera sjuk - och dessutom hade jag ingen bikini med mig. Efter båtturen var det dags att hoppa tillbaka i bussen och åka mot respektive destination. Jag åkte hem till Antalya medan nästan hela resten av guiderna åkte eller stannade i Side för att festa. Hade varit roligt att vara med - men då min flunssa ännu hänger kvar så var det bättre att jag kom hem i stället och kan vila lite. 

Vi käkade middag på Bella Vita med Elmo och Rakel och som vanligt åt jag halloumi salladen som smakar perfektion. Blev en tidig kväll och jag somnade redan kring klockan 22. Sov väldigt dåligt förra natten och känner mig lite småtrött just nu, men som tur är jag ledig idag vilket betyder poolhäng, bra musik, min bok och kanske en kall öl. Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar